Article Index
Azonnali megvilágosodás azt jelenti, hogy megvilágosodni abban a pillanatban. Abban a pillanatban, amikor leültök, hogy szembenézzetek a magatokban levő Legfelsőbb Mesterrel. Ez az igazi Én. Ez az Én igazán hozzátok tartozik és már megvolt, mielőtt megszülettetek, mielőtt elmerültetek a kapzsiságban, gyűlöletben és kéjvágyban. Ez az Én a valódi Legfelsőbb Mesteretek. Amikor ide leereszkedtek, ki kellene nyitnotok a tudatotokat és hallgatnotok arra, amit Ő tanít, akkor azonnal megvilágosodnátok. Ezért nincs szükség arra, hogy ezt leírjuk és utasításokra sem.
Nem könnyű ezeket az elvont gondolatokat egyszerű és hétköznapi szavakkal érthetővé tenni. De amikor megértjük, hogy ez mélyen bennünk van, hogy ez részünk, akkor nagyon könnyűnek és emelkedettnek érezzük magunkat. De ez csak egy, az intellektuális megvilágosodások közül. A zen meditációban olykor ezt hirtelen vagy azonnali megvilágosodásnak nevezik, mert a tanárnak akár egy szava is elég ahhoz, hogy bizonyos fokig, esetleg nagyobb részben, vagy teljesen felszabadítson.
De akkor miért kell mégis meditálnunk megvilágosodás után, vagy miután már megértettük, amit a mester vagy tanár akart mondani? Azért, mert túl sok szokásunk van, és túl sokat tudunk, és mert egy alkalom nem elég arra, hogy meggyőzzön bennünket arról, hogy megvilágosodtunk. Talán másnap elfelejtjük. Úgyhogy ismételnünk kell a megvilágosodásnak ezeket a tapasztalatait, amíg a tudatunk elfogadja. Nem elég az Énnek felismernie önmagát, mert az Én egyébként is mindig ismerte az Ént. Mivel mi ezen a világon vagyunk, mindent a tudat eszközével kell cselekednünk, ami egy számítógép. Ez az eszköz az, amit ezen a világon a munkához használnunk kell, azért, hogy a szeretet áldását és erejét hozzuk el ebbe a zűrzavaros környezetbe, és jobbá tegyük a világot jövendő gyermekeink számára.
Kérdés: Az ókori Egyiptomban a beavatási időszakok minimum 7 évig tartottak. Általában a beavatást egy elég hosszú folyamatnak tartják, melynek révén valaki eléri a megvilágosodást. Úgy tűnik, modern életünkhöz illik az a mondás, hogy: "Megvilágosodhatsz most!" Kíváncsi vagyok, hogyan van ez?
Mester: A régi időkben még egy mestert találni sem volt könnyű. És ha találtál is egyet, az próbára tett téged hosszú éveken keresztül, úgy mint Milarepát Tibetben. Négy évig tették próbára, sok szidással és néha veréssel. De ma, ha ezt teszed, a mestert börtönbe csukják! (nevetés) Ma már ez nem megengedett, azonkívül a világunk nagyon gyors és fejlett életmódja mellett egyszerűen nem ragaszkodhatunk a tanítványok próbára tételének ehhez a módjához. Ma rá kell hangolódnunk a társadalom modern tempójára. Persze ez több gondot okoz a tanárnak, mert nincs ideje arra, hogy a tanítványnak alapot adjon, megszereztesse vele azt, ami nagyon értékes. De mi a véleményetek arról, ha egy mester ezt teszi? Mennyi idő telik el, mire a tanítvány megvilágosodik? Ez sok időbe telik. Látod, a megvilágosodás nagyon gyors, de a hét éves folyamat az a tanítvány próbatétele és erkölcsi fegyelmének megalapozása. Ez is nagyon jó, de emiatt a régi időkben nem volt sok megvilágosodott ember. Tudatlanságukban keresztre feszítették Jézust, mert nem sokan tudták, hogy mi az a megvilágosodás és mi a meditációs gyakorlat. Ez akkoriban olyan új és furcsa volt. Ezért ma sok mester a saját idejét és javait is feláldozva, nagy erőfeszítés árán, lehetővé teszi az átlagember számára is, hogy tanítványként, gyorsan kapjon erkölcsi értékrendet és nagyon magas szintű megvilágosodást. Ez egy másik kor, és a megvilágosodás még nem azt jelenti, hogy teljesen megvilágosodtál. Megízleled a megvilágosodást, és ez arra bátorít, hogy tovább menj. A régi időkben nem ezt tették a mesterek. Hagyták volna, hogy először dolgozz, és igazán szenvedj érte, és azután azt jobban értékelnéd.
K: Azt mondják, hogy a megvilágosodott lélek nem gondolkodik vagy cselekszik, csak megfigyelő, aki nem hoz döntéseket. Hogyan élhetünk ezen a világon cselekvés vagy választás nélkül? Azt is mondják, hogy cselekedni annyi, mint megzavarni a természet rendjét, és hogy a természet ellensúlyozza ezt az egyensúlyából kimozdult helyzetet, bizonyos ellenállást hoz létre. Egyetért ezzel?
M: Nos, először meg kell világosodnod, és aztán tudni fogod, hogy mi történik. Cselekedni cselekvés nélkül nem azt jelenti, hogy élettelen, tudattalan, lélek nélküli vagy, hanem egyszerűen azt, hogy mindent természetesen csinálsz. Igaz, hogy nem kell döntéseket hoznod: csak Isten akarata szerint cselekszel, és pontosan tudod, mit kell tenned. Még ha kívülről úgy is tűnik, hogy ugyanúgy cselekszel, mint bárki más, nem ez a helyzet, mert Isten határozza meg minden tettedet. Nincs tovább felelősséged, és mindig a legjobban cselekszel. De ez nem azt jelenti, hogy bárki, aki gondolkodás nélkül cselekszik, az Isten akaratát teljesíti, mert ő nem tudja Isten akaratát. Megvilágosodás után ismerjük az eredeti Tervet, és aszerint cselekszünk. Mielőtt megvilágosodnánk, csak megzavarjuk az Isteni Tervet, azáltal, hogy megpróbáljuk ráerőltetni a saját akaratunkat.
K: Hány szintje van a tudatosságnak, és honnan tudhatod, hogy melyiken vagy?
M: Mielőtt az igazság legmagasabb szintjét elérjük, a tudatosság öt szintjén kell keresztülmennünk. Megtudhatjuk, hogy melyiken vagyunk, felismerve a fényt, a fény erősségét, amit belül látunk és a belső látványból, a mennyei lakóhelyből, amit felismerhetünk. A felismerésnek van egy másik módja is, a hangon keresztül. A tudatosság minden szintje más frekvenciával rezeg, és tudjuk, hogy milyen hang melyik szintnek felel meg, többé-kevésbé ismerhetjük saját eredményünket. Egy bizonyos idő múlva szakértővé válsz, és azonnal tudni fogod valakinek a szintjét. Belső eredményünket lemérhetjük saját kifelé irányuló cselekedeteinken; például szeretetteljesebbekké válunk, toleránsabbakká, elhivatottabbakká az emberiség egésze iránt.